در باره آن ها تکالیف مبرم را برشمرده ام ' ودر خصوص ضرورت تبیین موقعیت عجیب رهبری الهی و چالش های ولایت فقیه در ایران تذکر داده ام . به ویژه مقدم بر داستان و فیلم دراماتیک داستانی ' روایت مستند دراماتیک ارزش دارد ' این روایت مستند اما دراماتیک صرفا برای سرگرمی و آشنایی معمولی با سوژه انسانی کانونی آن نیست بلکه در خدمت درک وضع پیچیده رهبری الهی در جهانی ظلمانی و شیطانی با انواع چالش های بغرنج خاص ایران در متن روایت تصویری انقلاب دورانساز است و بلکه تاریخ زنده و یک بیانیه ی جهانی تصویری ی کشمکش های کلان انقلاب و سندگذاری تصویری و دراماتیک مستندات و حقانیت انقلاب با رهبری الهی است کاری ارزشمند است برای بیداری جهان در خصوص استقامت علیه ظلم شیطانی قدرت های حاکم و فاجر و جائر ' و روایت طلب عدل جهانی است با استناد به واقعیات یک هدایت و دین جهانی یعنی دین اسلام بارهبری پیرو عادل موعود و موجود عج و داستان مردمی عظمت جهاد او با اتکا به اسلام و مستندات تاربخ زیسته و رنده دوران ماست . بر این اساس دهها کار عظبم و روایت مبخکوب کننده و سریال و فبام سبنمایی جدا ار آثار مقاله _ مستند سیاسی تلویزیونی می توان آفرید .و مردم را از موهبتی الهی و چالش های پیچیده آن در نبرد حق و باطل آگاه کرد . این فیلم ها و سریال ها می توانند متعدد باشند . ولی معرفت ' عمیق ' و صدق و حضور و دیدگاه کارگردان و نویسنده فیلمنامه منطبق به روح انقلاب و نگرش و باور امام ره در این روایت خبلی مهم است . فرض کنید ما درچنین اثری ' بنی صدر یا مرحوم بازرگان و یا مرحوم هاشمی و آقای خاتمی ' آقای احمدی نژاد ' آقای حسن روحانی و شهید رئیسی و.... را با دیدگاه های مختلف می توانیم روایت کنیم . اغتشاشات دهه هفتاد و هشتاد و نود و..... یگ گونه روایت نمی شود بلکه هر جریان به گونه ای ان را روایت می کند .'رفتارهای یحران زای اقتصادی و درگیری های منطقه ای و تجاوزات جهانی به حقوق استقلال و آزادی ما با نگاه غربی یک جور و با نگاه امام جور دیگری دیده خواهد شد . پس شخصیت راوی واقعی و مستندات او خیلی حساس است و نایاب .
نکته دیگر آن که مقصودم از این تاریخ مستند دراماتیک یک تک نگاری داستانی و یا مستند و رویدادها و خاطرات یک شخصیت نیست بلکه شخصیتی است که تصویر رخداد های زندگی ایرانی را از ۵۷ تا امروز در پیوند با تحولات جهانی و منطقه ای و تلاش استکباری برای براندازی انقلاب و استقلال ایران بدرستی و بوضوح و روشنی تبیین و روایت می کند و باید خود این توان خلق اثر به اعتبار مشاهده و عمل خویشتن خود را داشته باشد تا این دتکیو دراما معتبر و تاثیر گذار باشد ..
بین انواع روایات که طی آن بتوان هم نمایش جامعی از مسایل کلان انقلاب اسلامی ثبت کرد و هم تصویری از جامعه ایران داد و هم تحرک سیاسی جریان های انقلاب را پی گرفت و هم تحولات منطقه و ستم استکبار و اسلام ستیزی و رابطه استکباری با کشورهای نفاق و وضع آنان در ارتباط با ایران را تصویر کرد ' روایت کمیابی است .
یک مورد در ذهنم است که خواهم گفت و داستان مستند نمایشی او در قالب بک سریال داکبو دراما از تولد نورادیش در ۱۵ خرداد ۴۲ و در کشاکش درگیری های خیابانی شروع می شود . پدرش گروهبانی مامور زندان طیب و علاقمند و تحت تاثیر اوست و در عین حال به سبب مقابله طیب با شاه از او دوری می گزیند ولی در اعماقش در گیر تردید و جدال و نبرد حقیقت و ناحقیت است . این کودک از سال ۴۲ تا ۵۶ در فضای دوگانه تربیت اخلاقی ضد فساد موجود و در عین حال شاه دوستی پدر و توجیهات اتفاقات اجتماعی و جشن های پهلوی و تغییر فرهنک و غربی سازی یو تباهی و فساد اجتماعی و منازعات سیاسی و چریکی رشد می کند و سریال به شتاب به دوران نوجوانی او و سال ۵۶ /۵۷ می رسد او که پدری نظامی و البته مذهبی اما باورمند به شاه دارد که تصور می کند اگر شاه نباشد تنها کشور شیعی نابود و دین برباد می رود و با انقلاب مخالف است بر خلاف نظر پدر ' بی اختیار عاشق امام خمینی می شود و جنگ پدر و پسر از اینجا آغاز می گردد .
پسر وارد فعالیت انقلابی و حرب اللهی می شود و تقریبا داستان ' جز دوسه شماره نخستین تولد و عبور روایی سریع از دهه ۴۰ و ۵۰ ' است و تقریبا سریال از سال ۵۷ آغاز می شود و همان تصویر رمان آمیخته به طنز " آدم باش" است و ادامه آن رمان که حضور این جوان ۱۵ ساله را در جبهه روایت می کند تا پایان جنگ و فضای رحلت امامره وچالش غربگرایی وچپگرایی با امام جانشین ' آغاز امامت آقای خامنه ای . و داستان روزنامه نگار شدن سخصیت واقعی سریال که ده نمکی است . با همه مواضع انقلابی و اشتباهات و درستی هایش . او قهرمان افسانه ای نییت نبیت یک ایدانی مومن و جوان و انقلابی پرشور است کهدبا تماموجود انقلاب را باور دارد و شتخک هایش درست کار می کند و یک هواشناس انقلاب است!
پس از پایان جنگ و موضع انقلابی روزنامه هایی که در گیری فضای پس از جنگ و رشد لیبرالیسم و مقاومت انقلاب و انواع تغییرات دوران سازندگی و ماجراهای این دوران را به نمایش می گذارد زندگیش دکرگون می گردد . . او یکروزنامه نگاری یک تنه در اتاقی کوچک را پیش می ردد . به هر جا سرک می کشد و از هر رویداد کوچک و بزرگ اجتماعی و اقتصادی و سباسی گزارش تهیه می کند و با جریان قشر ممتاز و کابینه نولیبرال در گیر است و تحساس خطر می کند و درک عمیق تری ار تجتماع و مشکلات انقلاب بدیت می آورد .' بارها به سبب گزارشاتش از رفتار وزرا و اشرافیت ضد انقلابی دوران سازندگی و غارت کارخانه ها و سیاست ضد تولیدی و سیاست غلط آب و سد سازی و ماجراهای جنجالی و انواع کژروی در ارز و بانکداری و زمبنخواریدو فساد شهرداری و سکل گیری مافیاهای فساد اقاثاد دلالی و وضع منطیه گزارشاتی تهیه می نماید که پایش به دادگاه می کشد . روزنامه او صدای انقلاب و فریاد ضد رشد نولیبرالیسم در حکومت است و به سبب موقعیت روزنامه نگاری تصویر گسترده ای از دوران و زمان و مکان و جامعه ایرانی و انقلاب و رشد تبعیصات و فاصله طبقاتی و شکل گیری سر یع اشرافبت انگلی و فضای منطقه و فلسطین و ریشه مسایل و بحرانهای بعدی و.... می سازد که همه مستند و واقعی اند . فشارها روزنامه او را تعطیل و او به سینما رو می آورد و همراه او ما وارد فضای ایران و هجوم فرهنگی و زیر سازی غربی سازی و فساد نسلی و تحولات سباسی چپ وجرخش به راست غربگرا و پیدایش رفرمییم غربی نقابدار درون حکومت و استحاله یبایی جامعه و نقش عربی سازی سینمای غرب پرست و فضای فیلم های ایرانی می شویم و باز در متن رخداد های اجتماعی و انقلاب این بار با چالش های تازه و پرتنش و اغتشاش روبرو می گردیم .در جریان ارتباط نزدیکروحی و فکری و دنبال کردن مواضع رهبری است که کم کممتوجه چالش های بغرنج ولایت فقیه در ایران می گردیم . ودر نقاطع بنگاهی نقش منجی ولی فقیه و نقابله بادتنحراف هلاکت بار ییایت غربگرایان ضد اسلام و انقلاب می شویم و کل ماجراهای سیاسی و اقتصا ی و فرهنگی داخلی و خارجی جهان در ارتباط با ایران طی ابن روایت ' تصویر می شود و فر صت کالبد شکافی ماجراها و اشخیص ریسه بسیاری از انحرافان بعدی و قددت گیری بیعدالتی های ضد آرمان انقلاب در سریال پدید می آید و مشاهده می کنیم سبایت های غلط خثوصی یا ی و بانک های غارتگر چه نتیجه شومضد عدالت و ضد حقوق ملت ببار آورده مشاهده می کنیم سعی رهبری برای نهاد سازی چه عمقی داشته و رفتارهای خودکلمه با نقاب آزادی چگونه به جای تحکیم نهادهای مردمسالاری دینی و انقلابی علیه آن عمل کرده و همه این روندها در سریال ثبت می شود و با محور روایت ده نمکی که می کوشند به سبب نقش او در مقاومت علیه غربی سازی و استحابه انقلاب و وفا داری به آرمان های انقلاب اسلامی از او تصویری تند رو و افراطی ارائه دهند . در حالی که اد فقط صدا و تصویر انقلاب و امام ره بود نه کلمه اای بیشتر.
اصرارم در باره نمونه متحصر بفرد تاریخ شفاهی تصویری داستانگو یا داکیو دراما بنا به نمونه ای که عمیقا باور دارم منجر به اثری متحصر به فرد می شود ' ساختن اثری بر پایه زندگی مسعود ده نمکی است که در اذهان بی تقوی می تواند بدگمانی ایجاد کند و تصور ایفای نقش واسطه که دون شاُن من است بیافریند و اگر نبود باورم در اثر بخشی و ضرورت این نوع آثار و این نمونه رسا و ماندگار هرگز تا حدّ پذیرفتن افترایی پست خود را بعنوان بوق یک سینماگر ' حقیر نمی کردم . اجازه بدهید در باره کلیت این آثار و مورد مشخص سریال داکیو درام بر اساس کتاب " آدم باش" و دنباله آن تا امروز رویدادهای زندگی انقلابی ده نمکی و تصویر فضای انقلاب اسلامی و تصویر غیر مستقیم چالص های ولایت فقیه و یک سرباز آن کمی گسترده تر فکر شود و با سوء ظن فرصت بزرگ از دست نزود .
هیچ جریان روشنفکری و سیاسی چپ و راست و اصلاح طلب و اصول گرا نمی آید از موضع انقلابی اصیل و نگرش رهبری و در اصل نگاه امام خمینی ره و وصایای امام و قانون اساسی به واقعیات انقلاب و بحران ها و تعارضات و فساد ها بنگرد و ریشه هایش را نشان دهد و دستاوردهای عظیم و جهاد علمی و تکنولوژیک ' اغتشاش ۸۸ و دیگر شورشگری ها که مهار آن بدست امریکا بود و ماجرای برجام و و تحمدی نژاد و شهید رئیسی و .....تا جنگ دوازده روزه و موقعیت معجزه آسای هدایت رهبری در این سریال زندگی مجاهدان عاشق انقلاب و جان معنوی دانشجویان انقلابی و دانشمندان هسته ای و عظمت تلاش برای ساختن ایران پرده برداری می شود .
نهج البلاغه ' جدا از همه فضایل عظیم ' فضیلت اثری منجصر بفرد پس از قرآن ' در تصویر سازی از یک تاریخ را بدوش می کشد . وتصویر پرداز رویداد بزرگ است . این رویداد دوران حکمرانی و حکومت علی علیه السلام و محتوای معارف عظیم این زندگی است .
امروز انقلاب اسلامی به کتاب مصور رویدادهایش و نبردها و چالش ها یش نیازمند است . این همان سریال انقلاب و نمایش رهبری الهی و تلاش سترگ برای حفظ ودیعه الهی در دریایی توفانی و در احاطه و یورش های درونی و بیرونی شیطانی است . ثبت تصویری و مستند و جذاب دستاوردهای شکوهمند حیات دینی این انقلاب تکلیف اساسی در روایت درست و مانا و تاثیر گذار آن است : تصویر جزیی و ملموس جهاد برای برافراشتن پرچم توحید و دانش و ایمان و شرافت و عبودیت و عدالتخواهی و مردم دوستی و استقلال طلبی ها و کرامتهای انسانی و شهادت ها و پایداری ها و حمل گرسنگی و محرومیت کشیدن ها و دانشوری ها و تحمل ها و صبرها و دستاوردها از یک یگسو و شکیب بر جهاد در محاصره مفسده جویی ها و توطئه هاو کشتارها و ترورها و تحریم ها و تورمها و بانک ها وغارت بیت المال و خالی کردن جیب مردم و فاسد کردن ذهن های مردم و جهل زدگی و تبه کاری ها و فسادها و تکاثر و قدرت پرستی و دنیاپرستی و حرامخواری ها و وطن فروشی ها و اجنبی پرستی و بت پرستی مدرن و شیطان پرستی ها و نفاق ها و کفرورزیها و تبعیض ها و ضدمردمی ها و خرابکاری ها و غرب پرستی ها و خبانت ها و نفوذها و ویران کردن آموزش و پرورش و .....
این تصاویر ' تصویر قیامتی یک انقلاب عظیم و نمایش عظمت یک انقلاب است که چون آزمایشگاه الهی دریای جوشان و بحر مسجور آخرالزمانی ایران و سررمین آتش ها و حرارت های کفرو شور های ایمان و سایه سارهای ایمنی و طماُنینه الهی و همه چالش های جهانی و گرد آمدن تضادهای نبرد حق و باطل و وحدت های سررمین مینوی است.و تجلی عرفانهای قرآنی و حیات ابرار و محسنین و صدقین و شهدا که گاه در کنش های کوچک و گمنام شان دریایی جوشنده از عبودیت و مهر خدا پنهان در آن ها بوده و یک کتاب درس معرفت و عمل خالصانه و بندگی مخلصین لله بوده اند و تصویر ملتی صبور و نیز گروها و اقشار ناپایدار و تن داده به شیطان زدگی مدرن و گسسته از حق .
روایت این فضا برای تاریخ آینده خود روایت پر عظمت جان انقلاب است، و نمایش انسان و ضد انسان است و سند حقایق قرآنی است، و درس اعظم است که داستان سلمان و سلیمانی را به هم پیوند می وهد و مثال ماجراهای حکومت یگانه علی علیه السلام و مثال عاشورای تکرار ناپذیر در کاررار عاشورایی زمان ماست و حکمت این انقلاب و خدمت و خیانت به آن را زینب گونه زنده نگاه می دارد و این کار را جز شاهدان صادق کس نتواند کرد .
اساسا یک داکیو دراما بر اساس خاطرات واقعی زنده برای تصویر سازی جامع از انقلاب اسلامی از ۵۷ تا امروز وظیفه هنری و دراماتیک مستند تا امروز امر حیاتی اما انجام نیافته است . این کار را لیبرال ها و بی ایمان ها به انقلاب و و غربزده ها به شیوه خود انجام می دهند .
ما آثار پراکنده سینمایی و سریال از انقلاب و جنگ و مسایل سیاسی داریم اما روایت مستند و زنده و ضمنا دراماتیک بر اساس کشاکش شخصیت واقعی در متن رخدادهای کلان اجتماعی ندارم . و تصویر جتمع انقااب و چالش هایش با روایت راوی زنده و حاضر در میدان زندگی نداریم . امروز بهترین نوع این سریال بر اساس زندگی امام ره و رهبری معظم است . اما بنا بدلایل گوناگون ' آن کار فعلا مقدور نییت و تازه یکی از شقوق روایی است و محدودیت خود را دارد .روایت جامع و درمتن مردم از انقلاب و رهبری آن در زمینه چالش های روزمره از سوی سخصیتی در نیان مردم و میدان رخدادها باید صورتبندی سود که جزییات و روح سال ۵۷ را به امروز با کانون روایی و شخصیت مرکزی ولی فقیه بدون حضور مستقیم ولی فقیه ولی با استفاده از سخنرانی ها و احکام او و با واسطه یک شخصیت پر تحرک در میدان انقلاب در فضای ایران و در ماجرا های اساسی گره زند و مستمراً راوی حیات طیبه انقلاب بنا به رخدادهای زنده و واقعی و جزییات مستند در متن کلان روایت انقلاب استامی باشد این امر تا حالا ممکن نشده و باید برای امکان تحققش جداً تلاش کرد .
پس می ماند روایت از زبان شخصیت های انقلاب که تا امروز حیات داشته و ویژگی های لازم در میان مردم بودن و ضمنا در عمق ماجرای حکومت زیستن را داشته باشند . و روایت را بنا به مستندات تجربه زیسته خود بیان کنند . مسلم است این شخصیت باید ویژگی های مختلفی داشته باشد تا بتواند روایت را پیش ببرد . مانند:خصلت مدافع انقلاب و ثبات و استقامت برآن و نغلتیدن به دام جریان های ضد انقلاب نقابدار و نولیبرالیستی و .. حضور در عرصه های گوناگون زندگی ایرانی و میان مردم بودن و درون حکومت زیستن و برای تصویر ملموس از فضای اجتماعی و مردمی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی حضور در سطوحی از ارتباطات بالایی و چالش هاس کلان اجتماعی و سباسی از موضع انقلابی ' داشتن و آگاهی روایی و ژرف بینی و قدرت بیانگرانه و روشنگرانه انواع چالش های منطقه ای و جهانی و ملی ' خوزه کاری پرتحرک و قابلیت دسترسی به اخیار و ریشه یابی رویدادها و ارتباط کاری او در متن زندگی با مواضع رهبری و دسترسی به چالش های رهبردی و انواع بسیار متنوع این چالش های کانونی و توان تصویر انقلاب اسلامی ار درون با ژرف بینی و درک ریشه باری رخدارهای امروز در دیروز و سبر تکاملی شان و .. اینها سناریوی پرو پیمان با موقعیت واقعی دینی و سیاسی و شناختی در قلمرو سیاست و جنگ و درگیری های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و هنری لازم دارد . در هر دوره ار تاربخ انقلاب و رندگی این سخصیت باید تصویری از واقعیت اجتماع ایرانی و جالش های سیاسی ان دوران و تغییرات فرهنگی و مناسبات ایران و جهان و توطئه های جهانی و منطقه ای و روحبه مردم و ریشه مسایل بسازد .
من در زندگی و ماجرا های ده نمکی این موقعیت منحصر بفرد را یافته و اصرار دارم سریال این زندگی با زادیه دید روایت انقلاب و ثبت شجاعانه هر درست و نادرست آن تصویر عالی از انقلاب اسلامی می سازد که در ان از حضور شریف امام خمینی و امام خامنه ای و آقای مطهری و بهشتی تا شهید دستغیب و مدنی از آقای دولابی تا آقای بهجت ' از چمران تا متوسلیان از فهمیده تا سلیمانی و سید حسن نصراله از هاشمی و خاتمی تا روحانی از اختلاس گران در بانک مرکزی مثل خاوری و کلان سرمایه دار همدست مقامات مثل رنجانی و قضات رشوه خوار مثل سعاوت و شکاری و در راس قوه قضاییه مثل طبری و آقا زاده های نامدار در دزدی بیت المال و.... و همه کسانی که او با آنان روبرو شد ردّی بیاییم
می دانم این پیشنهاد با خود محتملا تهمت ها ببار می آورد و . ولی فراهم نشدن امکان ساعت این سریال بوسیله ده نمکی خسران مهمتری لست و امکان منحصر بفرد روایتی از انقلاب را برباد می دهد . حتی این مستندات در جامه ساختار داستانی با اسم های غیر واقعی در صورت عدم امکان داکیو دراما ' قابلیت ثبت گوشه ای صادق و شاهد از ماجرای انقلاب را دارد و حیف است عمر او مقدم بر این تکلیف در راه های دیگر غیر ضروری تر از این سند گذاری معتبر و روشنگر هدر رود .
در ایران کل نیروهای مدرن و جریانات ضد و یا غیر انقلابی و اشرافیت جدید و رفرمیسم غرب پرست و سرمازه سالاران و اصلاح طلبان و اصول گرایان و.... با امکان ساخته شدن چنین سر یالی می ستیزند تنها نیروهای وفا دار به خط امام ره و رهبری و آرمان های الهی انقلاب اسلامی از پدید آوردن اثری استقبال می کنند که خاطره استقامت بر انقلاب و اسلام و عدل و نفی تکاثر و تبعیضات حرام را زتده نگاه می دارد . ودر میدان جنگ و پساجنگ یاد آوری می کند خط حق علیه باطل چه بود و انقلاب از کدامشیوه زیست اجتماعی و اقتصادی '' در تولید و بانکداری و کشاورزی و تجارت خازجی و سیاست خارجی و آموزش و پرو ش و علوم و دانشگاه و بهداشت و انرژی و فناوری و فرهنگ و رسانه و هنر و سینما و....دفاع می کرد و جنگ بر سر چه بود .
آن زندگی که با همه لحظات آن فریاد انقلاب و اسلام و نگرش و معرفت قرآنی و اهل البیتی نهفته زندگی نو جوانی در مبارزه و از روز های انقلاب و دفاع مق س و جبهه ها و عرصه سارندگی و اصلاح و انتظار جامعه سالم و عادل است که دمی گرفتار راه استثمار و استکبار و غرب پرستی نشد .و تصویر زندگی او با تصویر زندگی انقلاب گره خورده است .